Krimhild

Alla inlägg under maj 2010

Av Malin Hjalmarsson - 24 maj 2010 12:30

Kimi ni sachi are är en väldigt bra låt av MUCC. Lyssna på den här nedan   


Nu tänker ni säkert: "Vilken bra låt! Men jag förstår inte texten, kan du upplysa mig, Malin?"

"Javisst, kan jag det." Säger jag då.


När jag började blogga var min tanke att dela med mig av översättningar som jag gjort av japanska låtar. Det började med en översättning av Kaeranu Hito (http://krimhild.bloggplatsen.se/2008/07/13/2263122-ett-forsta-inlagg/ ) men sen blev det inte så mycket mer. Nu, nästan två år efter översättningen av Kaeranu Hito, har jag översatt en andra låt.


Kimi ni sachi are - Jag önskar dig all lycka (Text: Tatsurou, Musik: Miya)


Jag gillar att leka med klossar

Jag ville berätta det för någon

Långsamt smälter jag ihop med dig

Om jag ändå kunde gå och möta dig just nu


Jag är till exempel som en hund som ägs av dig

Dyngsur, kolsvart blev jag omfamnad av dig

Över allt annat älskar jag dig som kritvit ser ut att falla ihop

Smutsig  Smutsig  Döende


Det finns inget ljus som du gett mig, din jävel

Utsatt för väder och vind, en bra plats att dö


"Jag önskar dig all lycka"


Jag kan inte röra mig en tum

Trots att jag lämnat min last

Jag vet inte längre var du är någonstans

Jag vet varken ett sätt att fortsätta eller ett sätt att vända tillbaka


Det finns inte ens smärta som du gett mig, din jävel

Tinningarna bultar, det är bra att dö

Namnet som ropades om och om igen var kärlek som förstörts i eld

Bett i förruttnad sand, det är bra att leva

Jag drömde igår att jag redan var död

Något sådant var det och äntligen förstod jag


"Jag önskar dig all lycka"   [/slut på översättning]


Som ni märker är texten ganska dyster och abstrakt. MUCC är väldigt bra på dyster musik och det är vad jag gillar mest med dem. OBS det är inte meningen att man ska kunna sjunga detta.

Av Malin Hjalmarsson - 7 maj 2010 21:18

I flera års tid har jag velat läsa Dracula och efter att ha fått boken i julklapp har jag äntligen fått göra det.   


Jag blev fångad redan från första meningen och det var svårt att lägga ifrån sig boken. När Bram Stoker beskriver Jonathan Harkers vistelse hos Greve Dracula sitter man på helspänn och det är riktigt läskigt. Boken är skriven i dagboksform. Historien presenteras ur de olika karaktärernas synvinkel via dagböcker, brev och tidningsartiklar. Detta skapar en illusion av att allt hänt på riktigt.


Berättelsen utspelar sig på 1800-talet (då den är skriven) och man får en intressant inblick i hur det var att leva på den tiden. Det är lite kul när karaktärerna kallar sin tid för "det moderna 1800-talet" och Mina berättar hur tacksam hon är för den smidiga reseskrivmaskinen. Jag hade dock inte väntat mig hur snabbt man kunde resa på den tiden. Abraham van Helsing pendlar mellan London och Holland under en period utan några större problem. Ett telegram på kvällen och han kan vara där morgonen efter i princip.


En varning dock: Dracula är ingen Edward eller Lestat. Han beskrivs som extremt illaluktande och med krokig näsa mm.


I den utgåvan som jag läste fanns det ett extra efterord som en beundrare hade skrivit. Läs inte detta. Jag blev fruktansvärt irriterad när han hela tiden talar om sexuella undertoner som boken tydligen skulle vara fylld av. Nej, det finns inga sådana! Han skriver t.o.m själv att Bram Stoker verkar vara omedveten om dessa undertoner. Ja, kanske för att de inte finns. Att författaren till efterordet hittar sexuella undertoner överallt i boken säger mer om honom själv än om Dracula.


Hur som helst, Dracula var jättebra, läs den!   

Bok

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards