Krimhild

Alla inlägg under november 2008

Av Malin Hjalmarsson - 23 november 2008 22:00

I morgon ska vi ha övning i att intervjuas på japanska. En och en ska vi låtsas att vi söker jobb med vår lärare som intervjuare. Det värsta är att vi kommer att spelas in och att det antagligen kommer att spelas upp inför resten av klassen. En typisk japansk intervju kan sammanfattas på följande vis:

1. Buga dig när du går in i rummet.
2. Vänta tills du blir tillsagd att sätta dig. Säg då Shitsurei shimasu.
3. Intervju
4. Säg tack.
5. När du rest dig, buga dig och säg shitsurei shimasu.
6. När du gått ut men innan du stängt dörren: buga dig och säg shitsurei shimashita.

Ugh! Det är nästan så att man önskar att man blev magsjuk och slapp gå på lektionen =/

PS. Shitsurei shimasu kan översättas med "Ursäkta mig" DS.

LAN

Av Malin Hjalmarsson - 23 november 2008 22:00

Nu har jag varit på mitt första LAN den här helgen. Vi hade tänkt spela Counter Strike, Battlefield 1942, Starcraft och Empire Earth men Battlefield och Empire Earth funkade inte och Starcraft spelade vi bara en gång. Istället spelade vi Age of Empires 2, Silent Hunter (för övrigt ett utav de mest komplicerade spel jag spelat) och Rainbow six: Raven Shield. Mest spelades dock Counter Strike. Rainbow six var kul men antingen så laggade det enormt mycket eller så sprang jag i slowmotion.

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards