Krimhild

Alla inlägg under juli 2010

Av Malin Hjalmarsson - 28 juli 2010 09:31

När jag och Daniel precis satt oss i biosalongen i Västervik för att se Inception rullade min bror Patrik in och placerade sig längst fram. Sådana trevliga sammanträffanden händer aldrig i Uppsala. =P


Inception handlar om drömmar. Militären har forskat fram ett medel för att ta sig in i andras drömmar och stjäla deras hemligheter. Om man kan extrahera idéer, kan man då också plantera idéer? Helst då så att drömmaren tror att det var hans egen idé. Att plantera idéer kallas inception och det är detta som filmen handlar om.


Leonardo DiCaprio spelar en man, Cobb, som gör vad som helst för att få träffa sina barn igen. Grundaren till ett stort företag är döende och när hans son efterträder honom skulle det passa sig ypperligt om han bestämde sig för att lägga ner företaget. Åtminstone för företagets största konkurrent Saito, som spelas av Ken Watanabe. Om Cobb lyckas plantera en idé i företagsgrundarens sons drömmar om att avveckla företaget så kan Saito se till att Cobb får träffa sina barn igen.


Filmen var väldigt bra. Deras lösningar för att plantera idén är dock invecklad och det kan vara knepigt att hänga med. Men DiCaprio gör ett bra jobb med att porträttera sin karaktär och man blir berörd. Mina ögon blev fuktiga minst två gånger i filmen, vilket är ett bra tecken. I skrivande stund är Inception på tredje plats på imdb:s lista över de 250 bästa filmerna. Vi får se hur länge det håller i sig men det betyder i alla fall att många har tyckt att filmen är bra.


Jag ger Inception 5/5 i betyg.

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards