Krimhild

Alla inlägg under december 2010

Av Malin Hjalmarsson - 19 december 2010 00:55

Ett riktigt roligt brädspel är Betrayal at House on the Hill.


Det är ett skräckspel som kan sluta precis hur som helst!


Det är uppdelat i två faser. I den första fasen går man omkring i ett läskigt hus och upptäcker nya rum. Titt som tätt händer det saker som påverkar en på ett  eller annat sätt. Man kan till exempel se spöken, ramla ner genom golv, hitta saker, bli biten av något mystiskt osv. I andra fasen startar äventyret! Det finns 50 olika äventyr så det är svårt att tröttna på det här spelet. Oftast så visar det sig att en av spelarna är en förrädare och då blir de andra hjältar. I vissa fall är förrädaren hemlig så att man inte vem man kan lita på. Med spelet följer två häften, ett häfte till förrädaren där han kan läsa om sina ondskefulla planer och egenskaper och ett till hjältarna som tillsammans ska diskutera hur man ska stoppa förrädaren. Eftersom det är två olika häften som man dessutom inte får läsa i förrän det är dags och bara på rätt sida som hör till aktuellt äventyr så vet man aldrig vad förrädaren har för planer och vice versa.


Det är ett extremt varierat spel och otroligt roligt. Vi spelade det 6 gånger på samma dag och inget äventyr var den andra lik. Det är som 50 spel i ett. Dessutom blir man ju antingen hjälte eller förrädare (oftast) så teoretiskt skulle man kunna spela spelet 100 gånger innan man ens börjar tröttna. Det finns dessutom 12 olika karaktärer som skapar ännu mer variation.


  

Av Malin Hjalmarsson - 8 december 2010 11:22

Här kan man roa sig med att testa sin hjärna i ordkunskap, matematik, logik, minne och visualisering. Länk: http://www.urdjuret.com/ql/iq/SE/index.htm


Jag fick 137 men detta ska tas med en stor nypa salt. Det är inget riktigt IQ-test. När jag gjorde Mensas riktiga test fick jag 125. Det låter kanske lågt men det är ändå bara 5 % av befolkningen som når upp till det resultatet.


  

Skriv gärna en kommentar med ert reslutat   

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards