Krimhild

Alla inlägg under augusti 2010

Av Malin Hjalmarsson - 29 augusti 2010 13:49

Utav alla spännande och innovativa galaxer så var det faktiskt Throwback Galaxy som gladde mig mest. Alla vi som har spelat Super Mario 64 känner genast igen den.


Jag förvånade mig själv med att komma ihåg alla hemligheter, trots att jag inte spelat Mario 64 på kanske, ja 10 år minst. Det var ren glädje att spela den här banan med sin mysiga musik. Det finns säkert de som tycker tvärtom, att det var lamt av Nintendo att återanvända en gammal värld. Jag ser det hellre som ett tack till alla fans som hängt med från början.

Man ska inte underskatta nostalgins makt.


Här har vi originalet:

Av Malin Hjalmarsson - 29 augusti 2010 13:13

Super Mario Galaxy 2 är uppföljaren till spelet med nästan samma namn till Nintendo Wii. Mycket från ettan återkommer i tvåan men skillnaden är att det är så mycket mer, både av gammalt och nytt. Det finns nästan oändligt med saker att göra i tvåan. Det finns sex stycken världar som vardera innehåller sju galaxer. Varje galax har två-tre stjärnor att hitta. När man klår slutbossen låser man upp ytterliggare en värld som också har sju galaxer. Totalt blir detta 120 stjärnor att hitta. Pfff, inte mer? Jo! När du hittat 120 stjärnor får du klå slutbossen en gång till och voilá, 120 nya stjärnor finns nu att hitta. När man har tagit alla de 240 stjärnorna låser man upp Grandmaster Galaxy där de två sista supersvåra stjärnorna gömmer sig. När man tror sig ha klarat spelet är man alltså inte ens halvvägs.


Med spelet kommer en dvd med instruktioner för hur man spelar spelet, vid sidan om den tryckta manualen som följer med alla spel. Detta är något som jag aldrig tidigare har varit med om under mina 20 år av aktivt spelande. Med tanke på all erfarenhet som jag anser mig ha av diverse Mario-spel har jag inte ens tittat på den så någon annan får berätta om den var något att ha.


Vissa saker i det här spelet är otroligt svåra och ännu mer frustrerande. Man sitter där och ser hur ens extraliv blir färre och färre och tänker elaka tankar om allt möjligt. Sen helt plötsligt får man till det och det oändliga lidandet ersätts av oändligt lyckorus. Det här är inte ett spel för spelare som ger upp snabbt.


Men det är jättekul!   Jag ger det 9,5/10 i betyg.


    


Av Malin Hjalmarsson - 21 augusti 2010 20:45

Trollkarlens lärling handlar om kampen mellan goda magiker och onda magiker, i stort sett. Det hela börjar (tror jag) på 700-talet då Merlin lär upp tre lärlingar, två män och en kvinna. Som vanligt är de två männen bästa vänner och förstås blir de båda två förälskade i kvinnan. När kvinnan väljer den ene av männen blir den andre ond och går över till den onda sidan, dvs. Morgana le Fays sida. Merlin förutspår att det en dag ska komma en magiker som är tillräckligt stark för att besegra Morgana och om denne yngling handlar filmen.


Den här filmen är fylld till bredden med häftiga effekter, spännande föremål och onda trollkarlar. Problemet är bara att den är för kort för att verkligen göra allt detta rättvisa. Kanske hade en miniserie passat bättre. Hade man skippat lärlingens kärlekshistoria med en tjej som han inte ens känner hade det varit ännu bättre.


Jag irriterade mig på att de kände sig tvungna att förklara hur magin fungerar vetenskapligt. Magi behöver inte förklaras. Det är (bland annat) detta som skiljer science fiction från fantasy. Ska man ändå försöka sig på att få magi att vara något naturligt ska man inte använda sig av faktoider, i det här fallet att vi bara använder 10 % av hjärnan.


Men, men, bortsett från klyschorna och den snabbspolade historien är den en film som bjuder på skratt och fick i alla fall mig att vilja vete mer, t.ex om den kinesiska urnan i början av filmen.


Jag ger den 3,0/5 i betyg.

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards