Krimhild

Alla inlägg under oktober 2008

Av Malin Hjalmarsson - 24 oktober 2008 10:00

En ny lag ska läggas fram för riksdagen som kommer göra det möjligt för film- och skivindustrin att själva begära ut IP-adresser. Det kommer att ge upphovsrättsindustrin befogenheter som inte ens polisen har.

Saxat från Piratpartiets nyhetsbrev (skrivet av Rick Falkvinge), eftersom jag inte kunde skriva det bättre själv:

Antipiratlagen IPRED1 innebär, i korthet, följande:

* Film- och skivindustrin får rätt att få ut vem som abonnerat på en viss IP-adress på nätet vid ett visst klockslag, om de visar en domstol "skäliga bevis" för att fildelning har skett från den IP-adressen. En skärmbild (som är superlätt att fabricera) kommer med 105% sannolikhet att vara mer än tillräckligt. Detta innebär bara i sig att de får större befogenheter att kränka personlig integritet än den svenska polisen (som inte kan få ut sådana uppgifter utan att ett brott kan ge åtminstone fängelse, och ofta fleråriga fängelsestraff).
* Med dessa uppgifter i handen skickar de ett kravbrev till abonnenten för internetabonnemanget (som inte behöver vara samma person som fildelat). Där står det i allt väsentligt "betala en månadslön, annars stämmer vi dig på fyra månadslöner. Vi har bevis och du kan inte vinna. Tar du det till domstol får du dessutom betala rättegångskostnaderna". De flesta betalar i ren skräck för att få problemet att försvinna. Det är så upphovsrättslobbyn har gjort i varje annat land där de fått den här rättigheten och det finns ingen anledning att tro att de skulle göra annorlunda i Sverige. Detta är inget annat än statligt sanktionerad utpressning. Rättssäkerheten är obefintlig.
* Skadeståndsbelopp i Sverige har ända sedan 1920 haft en väldigt strikt princip: skadestånd får bara utdömas för faktiska, dokumenterade ekonomiska skador. Den här lagen ändrar på det, så att film- och skivindustrin får stämma privatpersoner på fantasisummor bara för att markera sin maktposition, utan att behöva visa att de förlorat ett enda öre.
* Den fildelare som dömts i domstol ska kunna åläggas att betala en tidningsannons eller motsvarande där det står att han eller hon har blivit dömd, och för vad. Detta är också något som aldrig förekommit tidigare.
* Politikerna hävdar att det hela kommer från ett EU-direktiv, "sanktionsdirektivet" eller IPRED1. Det är en ren lögn rakt upp och ner. För det första, så kräver EU-direktivet bara att abonnentuppgifter får tas fram i samband med en rättegång, inte att privata intressen ska kunna få ut dem bara för att de påstår något. För det andra har EG-domstolen uttryckligen slagit ner den delen av direktivet; den gäller inte längre. 

Enligt Falkvinge har vi bara 2 veckor på oss att agera. Han uppmanar oss alla att maila riksdagsledamöterna och förklara folkets ståndpunkt. Lista på ledamöter att maila 

Så sätt igång, folket ska inte frukta staten, staten ska frukta folket. 

Av Malin Hjalmarsson - 20 oktober 2008 16:15

Jag har skapat en till blogg. Låter kanske märkligt att ha två stycken samtidigt men den nya är på japanska så det lär bli bra träning. Länk 

Som vanligt hade jag jättemycket fantasi och döpte den till Malins blogg fast det står Kahlans blogg =/

Jag har spelat WAR ett tag nu men har svårt att fokusera på en karaktär. Det längsta jag har spelat med en karaktär är med min high elf shadow warrior Errolarrelle som är level 9. Annars har jag en empire warrior priest på level 8 vid namn Wistolde och ett par dark elfs som jag inte ens kommer ihåg vad de heter XP

Av Malin Hjalmarsson - 12 oktober 2008 10:15

I går besökte Rockstar Taste of Chaos Stockholm och det var helt fantastiskt. Nio band spelade men jag såg bara tre. Först ut var Horse the Band. Jag förstod inte ett ord av vad sångaren sjöng med sin falsettröst men de var roliga att se på =)
Efter det stod vi i kön för MUCCs signering. Jag visste inte ens att de skulle signera så det var en helt otrolig överrasking. Att få stå öga mot öga med sina idoler och skaka deras händer. Den signerade planschen kommer inom kort att hänga inramad på väggen =D
När det var över var det dags för Story of the Year att spela. De var förvånansvärt bra.
När de var klara så stod vi kvar för att få bra platser till MUCCs spelning. Ryggen, benen och fötterna värkte men så fort MUCC kom fram på scenen glömde man snabbt bort det =)
Det var magiskt. Alla sjöng med och bandet såg helt lyckliga ut <3
När det magiska tog slut och vi skulle gå hem kom all verk tillbaka till benen och man kände sig plötsligt 50 år =/

Efteråt kunde man läsa i MUCCs blogg om hur glada de blev när alla sjöng med. De har inte skrivit om deras spelningar i bloggen tidigare så det måste ha varit något extra speciellt för dem med <3

Jag ser fram emot i vår när de ska komma tillbaka.


MUCCs blogg

Av Malin Hjalmarsson - 3 oktober 2008 10:30

Elgiganten har fortfarande inte skickat mitt WAR :( Jag som hade tänkt spela hela fredagen och hela helgen. 
Nu får jag dränka mina sorger med att spela Twilight Princess istället.

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards