Krimhild

Alla inlägg den 3 juni 2010

Av Malin Hjalmarsson - 3 juni 2010 12:59

Terry Jones från Monty Python har skrivit en bok tillsammans med Alan Ereira om romarrikets historia fast ur de erövrade folkens perspektiv, dvs. barbarernas. Romarna ansåg sig själva vara överlägsna alla andra folk och alla andra var barbarer. Efter att ha läst boken Barbarerna inser man att det enda romarna var bäst på, det var att skriva ner saker till eftervärlden. Därför har vår historiesyn färgats av romarnas åsikter och som kanske inte var helt objektiva.


Kelterna, germanerna, dakerna, goterna m.fl får äntligen sin upprättelse med den här boken som jag kan rekommendera till alla historieintresserade. Lite kritik har jag dock: Jag hade önskat att man berättade lite mer om vissa företeelser. Kelterna hade en kalender, Colignykalendern, som ska ha använts sig av överväldigande matematik. Men vi får aldrig veta varför den är så överväldigande. Eftersom jag själv är german hade jag önskat att de fick lite mer utrymme. Kelterna fick 64 sidor medan germanerna bara fick 20. Alla andra folkslag fick faktiskt bara 20 sidor var (totalt 270 sidor). Antingen beror detta på att det helt enkelt finns mer källmaterial om kelterna eller så beror det på att författarna är britter. Där britterna i dag bor, bodde förr i tiden de kelter som kallades britoner.

Men det är ändå en bra bok med många intressanta bilder.


  

Bok

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards