Krimhild

Alla inlägg den 13 april 2010

Av Malin Hjalmarsson - 13 april 2010 09:11

I går var jag och fyra kompisar inbjudna på middag hos den sydkoreanske ambassadören. Han hade bjudit in folk som studerar/studerat japanska, kinesiska eller koreanska. Bland annat var vår lärare Catharina där som undervisade oss i Japans historia för ett par år sen.

  När vi kom dit blev vi hänvisade till bartendern i vit kostym och sedan stod vi och beundrade den vackra interiören, för det var ett väldigt vackert hus. När alla hade kommit gick vi ut till uteplatsen där kockar stod och lagade mat. De lagade Bulgogi, koreanskt marinerat kött, och Haemul-pajoen, koreansk pannkaka. 

  Ganska snabbt kom en av koreanskorna med förkläden till oss så att vi fick testa på att steka pannkakor. Det var ganska enkelt. Sedan var det dags att plocka på sig mat. Därinne hade man dukat fram ett buffetbord med koreanska rätter. Det mesta var ganska gott men en del saker, t.ex kimchi, var alldeles för starkt för mig. =/

Man stod upp och åt med pinnar på jättefina tallrikar med sydkoreanska emblem på. Jag gick hela tiden och oroade mig för att tappa en tallrik.

  Till efterrätt fick vi bl.a en grön tårta. Det var tårta gjord på grönt te och den var jättegod. Efter detta kom ambassadören fram till oss med en flaska soju, och en kypare med massa glas. Han fyllde på våra glas med alkoholen som man skulle dricka i ett svep och han deltog själv i drickandet.

  Till sist var det gruppfotografering och sen hemgång. Med oss hem fick vi en kasse fylld med böcker om Korea.

  Det var en väldigt trevlig kväll!

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards