Krimhild

Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av Malin Hjalmarsson - 17 oktober 2011 10:35

I tisdags (11/10) var jag och Daniel och såg Red hot chili peppers (RHCP) i Globen. Det var första gången jag var i Globen och Daniel hade bara varit där på ishockey för massor av år sedan. Ingen utav oss hade sett RHCP tidigare.


Det första vi gjorde när vi kom fram var att hitta någonstans att äta. De flesta restaurangerna var proppfulla eller svindyra. Till slut hittade vi ett ställe inne på Globen där vi åt hamburgare. Sedan gick vi in på arenan och hittade våra platser vilka var ganska så högt upp. Det var lite svindlande i början men man vande sig så småningom och man såg scenen ganska bra.


Innan RHCP kom upp på scenen "underhöll" förbandet Femi Kuti oss. Det var 45 minuter av rent lidande. På tunnelbanan hem hörde jag någon som sa att det var det bästa förbandet han någonsin hört vilket bevisar hur subjektivt musik är.


Konserten med RHCP var helt magisk. Det var gott om gamla godingar, nya godingar och där-emellan-godingar. Stämmningen under låtar som Can't stop, Under the Bridge, Dani California, Californication och Give it away var riktigt häftig. Jag skämmdes lite över publiken dock när Breaking the Girl, Soul to Squeeze och Higher Ground spelades. Det blev så tyst att man skulle kunna tro att de aldrig hört dessa låtar tidigare. Det är tre riktigt bra låtar som alla RHCP-fans borde känna till, trots att de är lika gamla som gatan. RHCP har nämligen varit igång sedan tidigt 80-tal och de har en enorm låtskatt att plocka ur.


Globen var nästan fullsatt, lite mer än 11 000 åskådare tror jag att det var. Detta märktes när konserten tog slut. Tänk er 11 000 som ska åka hem samtidigt. Trots det var det ett ordnat kaos på tunnelbanan. Stämningen var hög när tåget rullade in på plattformen och alla som stod nära en dörr hurrade som om Sverige gjort mål i fotbolls-VM. Hurraropen byttes snabbt ut mot bu-rop när tågföraren bestämde sig för att rulla lite till och alla som hade nära till en dörr plötsligt hamnade en bit bort. Men så rullade tåget lite till och folket hurrade.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är 26 år och arbetar som översättare. Jag har mina rötter i Västervik, Småland men bor just nu i Järfälla norr om Stockholm.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Har du läst Sagan om Drakens Återkomst?
 Ja, hela serien.
 Ja, en del av dem.
 Nej, men jag skulle vilja.
 Nej, den är på tok för lång.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards